donderdag 16 mei 2013

Panini's en meer

Panini's en meer

Ik ben in de ban van de panini. Of eigenlijk in de ban van de klapgrill. Ik ben er inmiddels wel achter dat er veel meer mogelijk is met zo’n apparaat dan je denkt.
Wij zijn, sinds het aanschaffen, klein beetje verslaafd aan panini’s. De mogelijkheden zijn eindeloos en het is een sport om van alles te proberen. En dan kom ik ineens een raar Amerikaans kookpamflet tegen. Ik heb er geen ander woord voor.
Uitsluitend tekst, geen foto of tekening te zien en zo saai als wat. Maar wel met de meest bijzondere zaken om tussen een tosti-ijzer te maken. En wat is zo’n klapgrill anders dan een tosti-ijzer? Nou ja, een echt tosti-ijzer knijpt de randen van de boterhammen dicht zodat de vulling er niet tussenuit loopt.
Dat is wel even iets om rekening mee te houden. Voor sommige vullingen moet je gewoon een wat groter brood nemen zodat er meer ruimte is voor de vulling. Ik zie ook recepten met croissantjesdeeg. Grill goed invetten en twee driehoeken deeg aan elkaar plakken tot een vierkant. Daar maak je er twee van.
Bestrooi de onderste plak met kaneelsuiker en dan de andere plak erop. Dichtklappen en grillen maar. Geen idee of het werkt maar ik ga het zeker proberen.
En wat dacht je van pindakaas, in plakjes gesneden banaan erop en een eetlepel bruine suiker erover als vulling. Of een boterham klein beetje indeuken met je vuist zodat je een beetje een holletje krijgt en dan op de grill leggen. Ei erop breken. Geraspte kaas erover en nog een boterham en die krijgt twee plakken bacon aan de buitenkant en grillen maar. Ik ben helemaal dol van pret met al die ideetjes.
Ook vond ik een geweldige website met paninirecepten en aanverwante probeersels. De maker van Paninihappydoet zelfs (nog ongebakken!) bladerdeeg met heerlijke appelvulling tussen de klapgrill. Maar ook opgerolde en met ham en kaas gevulde pannenkoeken. Heerlijke wraps (dan krijg je een Quesadilla) en nog veel meer.
Ik zal jullie in de toekomst zeker laten weten of al die geweldige ideetjes ook inderdaad de moeite waar zijn. Ga voorlopig maar eens rondneuzen bij Paninihappy


http://www.culinette.nl/


Geen opmerkingen:

Een reactie posten